[Sorvi-admin] Eduskunnan äänestysrajapinnan tilanne?

Mikko Heikkinen mikko at biomi.org
Wed Jan 18 12:14:18 CET 2012

Hei!
Palvelin kestää kuormaa ja sovelluksia varten rajapinnan aikanaan teinkin,
joten sinänsä kuulostaa oikein hyvältä ja kannatettavalta.

Äänestysdatan ylläpito on kuitenkin minulla jäänyt muiden asioiden
jalkoihin. Uusien äänestysten lisääminen vaatii jonkin verran käsityötä
(äänestysten poimimista ja joskus screen scraperin korjailua), jonka takia
esim. sadat talousarvioäänestykset puuttuvat tietokannasta, ja muutkin
ehdin lisäämään vasta viikkojen (joskus kuukausien) viiveellä. En ole
jatkanut järjestelmän kehittämistä automaattisempaan suuntaan, koska
vastaavaa toiminnallisuutta suunnitellaan muuallakin. Kansan muistilla
olisi kuulemani mukaan tekeillä vastaava mutta tietosisällöltään
monipuolisempi rajapinta, mutta en ole tästä kuullut uutta ehkä puoleen
vuoteen. Samaten eduskunnan tietohallinnosta kuulin että vastaava
rajapinta olisi suunnitteilla heille muutaman vuoden kuluessa; näin
kerrottiin keväällä 2010.

Oma aikani ei nyt riitä rajapinnan kehittämiseen (perheenlisäystä tulossa
jne.), mutta lähdekoodi on avointa ja saatavilla:
http://code.google.com/p/edapi/

Yhteenvetona siis: rajapintaa saa käyttää, mutta en voi taata että sen
tiedot ovat jatkuvasti ajan tasalla. Parasta olisi että jokin suurempi ja
vakaampi ryhmä huolehtisi vastaavasta palvelusta.

Mikko