[Sorvi-admin] Fwd: Sitran Uusi demokratia -foorumin hankevauhditus

Leo Lahti leo.lahti at iki.fi
Fri Mar 23 15:05:00 CET 2012

> Hienoa! Eiköhän tämä homma kannata katsoa loppuun asti. Mitenkäs se nyt
> menikään, eikös rahaa visioitu nimenomaan opinnäytetyön tekemiseen?
> Mainittiinko hakemuksessa jo jotain summia? Muisti pätkii, enkä tainnut
> nähdä lopullista versiota siitä hakemuksesta kun se Etherpad taisi
> temppuilla.

About lopullinen (?) lähetetty luonnos liitteenä. Opinnäytetöistä
puhuttiin, summia ei mainittu.

> Ei, mutta jos kohtuuvaivalla. Liittykö se gradutapaaminen (Tomi Kinnari?)
> jotenkin tähän vai johonkin ihan muuhun?

Kinnarin gradutapaaminen ei liittynyt tähän, hänellä on jo aihe ja
rahoitus toisaalta.

> Jos ei ihan pakollista, niin ainakin helpottaisi toimintaa huomattavasti. Ei
> hajuakaan, millainen toimitaho soRvi:n kaltainen hanke teknisesti on.
> Rahojen liikuttelusta lakikin sanoo jo varmasti jotain, joten voisi olla
> helpompaa kierrättää rahoitus korkeakoulun kautta. Sitä paitsi jos kyseessä
> on opinnäytetyö, pitänee sillä olla kuitenkin ohjaaja ja siten sitoutuminen
> jostain korkeakoulusta?

Tämä voisi tarjota sujuvan mahdollisuuden yhteistyöhön esim. Jouni
Tuomiston kanssa. Heille lisävaivaa ei juuri olisi, jos me hoidetaan
käytännössä tarvittava ohjaus. Ja aihepiirin puolesta sitten taas
heille varman olisi hyötyäkin jos olisi lisäkäsiä puuhaamassa jotakin
heidänkin projektiaiheitaan sivuavaa. Pitemmällä tähtäimellähän tämä
voi poikia muutakin, esim. yhteisjulkaisuja heidän ryhmänsä kanssa.
Heiltä kysyisin ehkä ensimmäisenä. Sitten mulla on tuttuja dosentteja
THL:llä joilta voisi kysyä backuppina.

> Tuohon hakemukseen pitää lyödä lukuja ja
> kuvittelisin, että tässäkin jeesaa aika paljon olemassa olevat käytännöt.
> Ts. paljonko dipasta/gradusta voidaan maksaa, meneekö rahasta jotain kuluja
> korkeakoululle (kirottu kokonaiskustannusmalli!) jne.

Tjoo. Tuomistolta saisi ehkä tietoa Aallon nykyisistä lukemista tai
heidän käytännöistään.
Käsittääkseni opinnäytetyörahat (gradu, kandi, harjoitustyö) voi
maksaa stipendimuotoisenakin mikä vähentäisi byrokratiaa.
Jos semmoinen järjestely sitten Sitralle kävisi.

Toinen vaihtoehto on perustaa yhdistys tai tehdä yhteistyötä sopivan
valmiin yhdistyksen kanssa.
Mieleen tulee esim. http://www.verkkodemokratia.fi/ mutta muitakin
varmaan on ja toisaalta olisi kiva pysyä itsenäisenä toimijana myös
tässä suhteessa. Sitäkin voi miettiä onko tietylle yliopistoryhmälle
opinnäytetöihin maksettava stipendi Sitran näkökulmasta riittävän
selkeä 'pysyvä projekti'.

Palataan näihin, mulla vielä tää viikko jatkuvaa säntäilyä ympäriinsä-.

Leo