[Sorvi-admin] Datavaalit 2012

Leo Lahti leo.lahti at iki.fi
Tue Mar 20 12:42:28 CET 2012

Tervehdys,

syksyn/kevään mittaan on ollut puhetta kunnallisvaalien yhteydessä
pidettävästä datavaalit 2012-tempauksesta, jossa eri tahot pyrkisivät
nostamaan esiin vaalien kannalta tärkeitä teemoja avointa dataa
hyödyntäen. Ideoita on koottu GoogleDocsiin
https://docs.google.com/document/d/1BXH_A1CSf7RGvc7rgJspFlVnEnRUZjOWWdHpMYKGiEA/edit
(ilmoitelkaa jos avaamisen kanssa ongelmia).

Ensimmäinen askel on täsmentää tavoitteet, selvittää, mitä
käyttökelpoista dataa on valmiiksi saatavilla, ja mitä voitaisiin
vielä saada sopivilla scraping/crowdsourcing/tietopyyntötempauksilla.

Tein mainittuun GoogleDocsiin yhteenvetoa tilastokeskuksen,
maanmittauslaitoksen ja HRI:n kautta saatavana olevista aineistoista.
Jos tiedossanne on lisää, voitte käydä täydentämässä muistiota.
Samalla voidaan käydä tarkempaa keskustelua hankkeen yleisistä
tavoitteista. Ideana olisi, että hankkeen parissa innostuisi puuhamaan
useampi itsenäinen toimija, mutta yhteisten tavotteiden tarkempi
muotoilu voisi edistää tempauksen viestintä, mahdollista tuen
hakemista jne.

Eli jos hankeeseen osallistuminen innostaa, käykääpä tsekkamassa ja
kehittämässä eteenpäin googledocs-muistiota ja pistäkää vaikka tälle
listalle viestiä mikäli olette suunnittelemassa jotakin aiheen
tiimoilta.

t.
Leo