[Sorvi-admin] tilastokeskuksen rajapinnat

Leo Lahti leo.lahti at iki.fi
Sat Aug 25 11:44:56 CEST 2012

Terve -

XML:ssä ja CSV:ssä on omat ongelmansa, JSON voisi olla ihan ok vaihtoehto
(Juusolla ja Joonalla saattaa olla tähän lisää kommentteja), tuota
datavaalit.fi-sivustolle tulevaa tietokantaahan ollaan ilmeisestikin
toteuttamassa JSON-formaatissa, saman formaatin käyttö ei välttämättä olisi
lainkaan huono idea ja JSON on muutenkin hyvin tunnettu standardimuoto.

Olen raportoinut noista meidän havaitsemista pullonkauloista jo Hansille
melko yksityiskohtaisesti aiemmissa sähköpostikeskusteluissa. Keskeisin oli
tosiaan se, että PC Axis-formaattiin on vain Windowsissa toimiva rajapinta,
eikä näyttänyt realistiselta että sille ilmaantuisi jatkossakaan rajapintaa
muihin järjestelmiin. CSV ei sovellu kovin hyvin rakenteiselle datalle, ja
XML:ää emme ole vielä kerenneet testata joten sen toimivuuteen meidän
käytössä en osaa toistaiseksi ottaa kantaa.

Olemme mielellämme mukana keskustelussa, ja heti tilaisuuden salliessa
kehittämässä rajapintarutiineja R:lle. Myös Python kiinnostaa näiden
tiimoilta pitemmällä tähtäimellä.

Leo